Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 8 juni 2017

2005 Dehours Lieu-dit Brisefer

(100 % chardonnay)

26 mars 2017 (hemma)



De ekfatsjästa vingårdsbetecknade champagnerna från det lilla huset Dehours håller hög klass! Brisefer görs på chardonnay från den 1,3 hektar stora vingården med samma namn i Mareuil-le-Port, odlingar planterade 1966 och 1992. Övriga champagner i serien är La Côte en Bosses (blandning av pinot meunier, pinot noir och chardonnay), La Croix Joly (pinot meunier), Les Genevraux (pinot meunier) och Maisoncelle (pinot noir).

Av den här årgången av Brisefer gjordes det 1 832 flaskor. Buteljerad i juli 2006 och degorgerad i november 2013. Extra brut. Flaskan köpt på Systembolaget i januari 2015. Mycket bra! Doften är bättre än smaken.

Doft: Utvecklad, brödig och fruktig doft med härligt oxiderade toner. Inslag av bokna äpplen, gula plommon, surdegsbröd, honung och krut. Senare även rostade toner med inslag av rostade nötter.

Smak: Mycket torr, frisk och utvecklad. Något tunn. Syrliga äpplen, citrus (först grapefrukt, sedan citron) och gula plommon.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2018-2023



Mina intryck av andra viner i serien (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar