Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 juni 2017

A.Viot & Fils Brut Tradition

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

6 april 2017 (hemma)

Budgetchampagnen på allas läppar för tillfället? Förmodligen inte, men kanske borde det vara så för den här champagnen presterar riktigt, riktigt bra för sina 185 pengar! Den är helt klart den bästa champagnen under 300 kr på Systembolaget för närvarande. Och dessutom bättre än de flesta standardchampagner från de stora husen – som i runda slängar kostar dubbelt så mycket!

A. Viot & Fils är en odlare i byn Colombé-la-Fosse i Aube, d v s i den södra delen av Champagne. Firman grundades av Lucienne och Armand Viot 1921 och idag är det Melanie och Julien Viot tillsammans med Elisabeth och Maurice Mignerey som leder verksamheten. Man äger 8 hektar odlingar, planterade med en tredjedel vardera av chardonnay, pinot noir och pinot meunier.

Årgångslösa Brut Tradition ges alltid minst fem års lagring på jästen, vilket helt klart tyder på en ambitiös inställning från producentens sida. Druvsammansättningen varierar en del från år till år beroende på druvornas förutsättningar.

Jag dricker flaskan över tre dagar och den håller ihop riktigt bra. Det ska bli intressant att se hur den klarar några års lagring!

Doft: Först jäst, deg, stenmjöl och lakrits. Senare blir den något fruktig och bjuder på gul frukt, nötter och brioche.

Smak: Fruktig och torr i en ganska lätt stil med persika, gula äpplen, grapefrukt och lakrits.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2019-2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar