Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 september 2017

2007 Clos des Goisses

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

27 juli 2017 (Philipponnat)



Vid ett besök hos Philipponnat i slutet av juli plockades det fram allehanda flaskor, bl a den här! Det är i mångt och mycket en ”normal” ung Clos des Goisses, d v s mycket ung och med en sylvass syra! Möjligen är den ännu yngre och har en ännu vassare syra än vanligt. Philipponnats prestigecuvée är i princip alltid en mycket lagringskrävande champagne och det känns inte som någon skräll att årgång 2007 är minst lika stram idag som flertalet av sina föregångare varit vid motsvarande tidpunkt.

Det här kan bli stort, men det är helt klart ett vin för källaren – stoppa det längst in och plocka fram det om tio år igen! Flaskan degorgerad i juni 2016. Dosage på 4,5 g/l

Doft: Mycket knuten doft med inslag av flinta, päron, Granny Smith och en aning vanilj.

Smak: Mycket, mycket torr! Omogna äpplen, dito päron och ingefära.

Betyg idag: 87(++)

Sannolikt bäst: 2025-2040



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar