Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 7 april 2018

Philipponnat Royale Réserve Brut

(65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

20 januari 2018 (hemma)



Philipponnats standardcuvée är ett välgjort vin. Den här utgåvan bygger på druvor från 2011 års skörd (70 %) med tillägg av fatlagrade reservviner från en solera (30 %). Den blev degorgerad i januari 2015 och dosagen uppgår till 8 g/l – samtliga detaljer är snyggt angivna på baksidesetiketten! Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i oktober 2015. Aktuell basårgång idag är 2012, men ett byte till 2013 borde vara nära förestående.

Det finns även en variant av den här champagnen som är gjord utan dosage och som kallas för Royale Réserve Non Dosé. I samband med ett besök på Philipponnat i augusti 2016 provade jag dessa viner mot varandra, båda med 2011 som basårgång, och Non Dosé var helt klart bäst vid detta tillfälle.

Champagnen dricks över tre dagar och håller ihop väl. Det tyder helt klart på ett välgjort vin, men på grund av basårgångens begränsningar – 2011 var ett svårt år i Champagne – är det här inte den bästa utgåvan av denna champagne.

I en generell jämförelse med de övriga stora husens standardcuvéer tycker jag att Royale Réserve levererar på en genomsnittlig nivå. Den är bättre än exempelvis Moët & Chandon, Mumm, Pommery, Taittinger och Veuve Clicquot, hyfsat jämförbar med Billecart-Salmon och Pol Roger men inte lika bra som Bollinger, Charles Heidsieck och Louis Roederer!

Doft: Något brödig, något rökig och något utvecklad. Inslag av gula äpplen, kex, brioche, lite passionsfrukt och lime. På andra dagen uppstår tydligt rostade toner med inslag av mandlar.

Smak: Torr och frisk smak av gröna äpplen, grapefrukt, mandelmassa och apelsin.

Betyg idag: 81

Sannolikt bäst: 2018-2022


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar